top of page
Memory mapping

Working with a variety of mediums, such as found objects, transformed objects, installations, drawing, and painting, Naomi Middelmann explores the process in which we remember things and the subjectivity of those memories depending on context. Middelmann says: “I am interested in how we assemble and disassemble our memories depending on who we are talking to and the context in which we remember things. Remembering is not a process that gets us from point a to point z, but rather a process in which we imagine, we tell stories, we construct and deconstruct in order to make sense of who we are.” The space between memory and imagination is nearly invisible. Her interest in the ambiguity of perception and in what we think we know, as well as  in how artists can contribute to scientific study on perception and  understanding the creative process  have led her to actively collaborate, teach, and design research projects with neuroscientists in Switzerland and the USA. 

In 2021, she received a grant from the Swiss government to do an artist residency in a neuroscience lab. Her work is exhibited in the Milwaukee Institute of Art and Design. In 2021, she was invited to do an artist residency at the Jenisch Museum in Switzerland where she explored the question of memory and imagination on a 25m long piece of Gauze that was shown in 2022 at the CHUV in Switzerland.  In 2022, she had three museum exhibits one at the Dreilander museum in Lorrach Germany, one at the Kunstraum Hochdorf in Switzerland and one at the Museu dela dona in Spain.  In 2024 she will be presenting her work in three museum spaces in the USA.

​​​

Born in Switzerland, Middelmann moved to New York when she was 16. After earning a degree in Creative writing and International Relations from Johns Hopkins University (with a 4 year scholarship for Outstanding Academic achievement), she worked in publishing. She chose to return to Europe and earned a postgraduate degree in visual arts from the Visual Art School in Basel in 2009.

​​​

Since graduating from art school, her work and process has been shown in over 60 solo and group shows museums, galleries and art fairs in Europe, USA and Switzerland. Her work is featured in public and major private collections in Switzerland, Europe, Australia, Canada and the USA.

She is represented by the Post Collapse gallery in Seattle (USA) and Zurich (CH), by the woman art gallery (Bern, CH), by the CDAC (Desmoines, USA) and by the Alfa gallery (Miami, USA). 

Cartographie de la mémoire

Nous savons maintenant que nos souvenirs ne sont pas  des choses rigides ou fixes, mais quelque chose qui est transformé, désassemblé, et rassemblé, chaque fois que nous essayons de nous souvenir de quelque chose. Oliver Sacks, Neurologue. 

Middelmann explore le processus par lequel nous nous souvenons des choses et la subjectivité de ces souvenirs en fonction du contexte: "Je m'intéresse à la manière dont nous assemblons et désassemblons nos souvenirs en fonction de notre interlocuteur et du contexte dans lequel nous nous souvenons des choses. Se souvenir n'est pas un processus qui nous mène du point a au point z, mais plutôt un processus dans lequel nous imaginons, nous racontons des histoires, nous construisons et déconstruisons afin de donner un sens à ce que nous sommes." La différence entre mémoire et imagination est presque invisible. 

Son intérêt pour l'ambiguïté de la perception et pour ce que nous pensons savoir, ainsi que pour la façon dont les artistes peuvent contribuer aux études scientifiques au niveau de la perception et à la compréhension du processus créatif, l'ont amenée à concevoir des projets de recherche et à enseigner avec divers neuroscientifiques en Suisse et les Etats Unis.

Printemps 2021, elle a reçu une bourse de recherche artistique du Canton de Vaud pour effectuer une résidence d'artiste dans un laboratoire de neurosciences à l'UNIL. Automne 2021, elle est invitée à faire une résidence d'artiste au Musée Jenisch en Suisse où elle explore la question de la mémoire en dessinant une oeuvre sur gaze de 25m de long qui est exposée en 2022 au CHUV en Suisse.  

En 2022, elle participe à  trois expositions dans des musées:  Dreilander à Lorrach (DE), Kunstraum Hochdorf et Museu dela dona (ES)  

M. Hartung ancien curateur du MOMA à New York, découvre son travail au musée Dreilander et l'invite à participer au REGIONALE 23 au Stapflehus à Weil am Rhein avec le soutien de la Ville de Lausanne. En 2023, elle participe à des expositions à Lausanne, Zug, Bern, Genève, Belgique et à Zurich. 

En 2024, elle participe avec des oeuvres monumentales à trois expositions muséales aux Etats Unis, dont un à New York. 

Née en Suisse, Mme Middelmann s'est installée à New York à l'âge de 16 ans. Après avoir obtenu un diplôme en écriture créative et en relations internationales à l'université Johns Hopkins, elle a lancé une maison d'édition. Elle est diplomée en arts visuels de l'école d'art visuel de Bâle en 2009.

Son travail et son processus ont été présentés dans plus de 70 expositions individuelles et collectives dans des musées, des galeries et des foires d'art en Europe, aux États-Unis et en Suisse.

Son travail figure dans des collections publiques et privées importantes en Suisse, en Europe, en Australie, au Canada, et aux États-Unis.

Membre Visarte 


bottom of page